vrijdag 18 juni 2010

God en elkaar liefhebben (9) - Samenvatting


In een serie blogs heb ik geprobeerd kort uit een te zetten, wat de opdracht voor Jezus volgelingen is. Kort samengevat: God en elkaar liefhebben door te vieren, te volgen en te vertellen.

Hier de blogs op een rijtje:
  1. God, elkaar en de ander is een relatie teveel.
  2. De ander liefhebben is God liefhebben (buiten naar binnen is boven naar beneden).
  3. De verdeling boven, binnen, buiten leidt tot dichotomie.
  4. God en elkaar liefhebben is onze opdracht en onze identiteit.
  5. Vieren, volgen en vertellen werken onze opdracht uit.
  6. Vieren doet ons beseffen dat we door Jezus deel uitmaken van Gods verhaal.
  7. Volgen is leven volgens het script van Gods verhaal.
  8. Vertellen is mensen vertellen wat en waarom met als doel hen uit te dagen om ook deel te worden van Gods huisgezin.
Hoe nu verder?


Alle delen kunnen concreter worden. Dat kan in de blog-o-sphere door ze te koppelen aan alles wat er al is. Wat is bijvoorbeeld de relatie tussen vieren, volgen en vertellen en die bekende trits belong, believe, behave? Een paar maanden geleden suggereerde Daniel me, dat hij verbanden zag. Ik zie wat betreft vieren verbanden met Tom Wright, Stanley Hauerwas en de biblical theology movement naar voren brengt. Vertellen ligt dicht bij wat ik bij Tim Chester, Tim Keller en de gospel-centered beweging lees.


De proof of the pudding zou voor mij de praktijk zijn. Is dit een leuk denkmodel voor mij, of zou je hier ook in de praktijk mee uit de voeten kunnen? Het is makkelijk om "God, elkaar en de ander" te bekritiseren, maar laat ik dit gezegd hebben: dat is proven technology. Dus de lakmoesproef: werkt dit in de praktijk?

Geen opmerkingen: