woensdag 21 mei 2008

Stoere preek

De dienst was net begonnen. De dominee stond op de kansel en begon: “1, 2, 3, 4...” Hardop telde hij de aanwezigen: “67, 68, 69, 70,...” Stuk voor stuk wees hij de mensen aan: “96, 97, 98, 99.” Iedereen werd stil. “Jullie zijn er wel allemaal, maar ik mis er nog een.” Hij liep de kansel af richting uitgang en zei: “Ik ga op zoek naar die ene. Het kan even duren voordat ik terug ben. Jullie redden het tot die tijd toch wel met elkaar?”

Leek me een stoere uitleg van het verhaal van het verloren schaap. Vereist weinig voorbereiding en slaat echt in.

Maar slaat waarschijnlijk niet echt aan. Misschien ook wel terecht. Daarom een alternatief einde: “Hoeveel mensen heb jij geteld?” “Ik kwam tot 50.” “Ik heb er 49 geteld. Dat zijn er samen 99. We missen er dus nog een. Ik heb een voorstel. Ik ga zorgen voor die 99. Jij gaat op zoek naar die ene, dan hebben we het werk mooi verdeeld.”

De een zoeken kost net zoveel als de 99 verzorgen. Laat de 99 niet in de steek en de een ook niet.

Geen opmerkingen: