dinsdag 7 september 2010

Gek kerkgebouw

Ze stapte de zaal in en keek rond. "Gek kerkgebouw eigenlijk." "Hoezo?" "Nou, die geluidsboxen en dat barretje hierboven en beneden in de kerkzaal die sporttoestellen." Boven in ons kerkgebouw is inderdaad een "soosruimte" en in onze kerkzaal wordt door de week gesport. Samen met een groep mensen hadden we in diezelfde zaal trouwens zojuist gegeten. "Gek kerkgebouw eigenlijk." Na even nadenken zei ik: "Is het wel zo gek? Als God ons geschapen heeft... dan heeft hij ons een lichaam gegeven om voor te zorgen, dus sporten is niet zo gek. En hij heeft ons oren gegeven om mee te luisteren, dus geluidsboxen kunnen ook. En samen eten, dat past ook erg bij wat de bijbel zegt. Dus is het wel zo gek? Kijk niet, dat het per se in een kerkgebouw moet, maar het past toch juist wel?" "Zo had ik er nog nooit over gedacht."

Van dit soort gesprekjes word ik dus blij. Want kerk is hier rechtstreeks gekoppeld aan het dagelijks leven en het leven kan ik hier ook rechtstreeks verbinden met God (of zo je wilt andersom). Dat is volgens mij everyday life with gospel intentionality. Of in je moers taal: gericht zijn op het alledaags evangelie.

Geen opmerkingen: