maandag 11 januari 2010

Kleurrijk Maassluis - Kleurloze Kerken?

Ik ontving vorige week een kalender van Kleurrijk Maassluis. Maassluis heeft inmiddels 97 nationaliteiten. Dus zo'n platform is natuurlijk mooi en de poster is dat ook. 

Bij dit platform is een tiental organisaties aangesloten, maar geen enkele kerk. Hoe kan dat? Als aan de kerk "de dienst van de verzoening" is toevertrouwd - verzoening van God met mensen en van mensen en bevolkingsgroepen onderling, als de kerk de plek is waar blank noch zwart, man noch vrouw, rijk noch arm is, Turk noch Koerd, Marokkaan noch Nederlander is, hoe kan het dan dat de kerken niet bij Kleurrijk Maassluis horen? Als de kerk de plaats is waar onoverbrugbaar verschil verscheidenheid in Jezus wordt? Moet ik een boze brief schrijven aan mijn burgervader Koos Karssen? "Wij willen hier ook bij?" Of geeft het platform gewoon weer hoe de situatie is: de kerken spelen geen rol in deze zaak.

Ik ben er nog niet over uit.


(Ik dacht aanvankelijk dat Maassluis 87 nationaliteiten had. Dat gaf een mooie link naar Psalm 87 - de volken die God inschrijft in Jeruzalem. Maar dat maakt de zaak alleen maar triester.)

4 opmerkingen:

daniel zei

hoeveel kerken zijn er in Maassluis?
hoeveel gemengde kerken zijn er?
hoeveel migrantenkerken zijn er?
hoe zijn de relaties tussen de migrantenkerken en de autochtone kerken?

eenKleineprofeet zei

Gegevens 2008
Nederlands 77%
ov.westers 7%
Surinaams 2%
Antilliaans1%
Turks 6%
Marokkaans 4%
ov.niet-west. 3%

Maar, we hebben geen migranten of gemengde kerken. Hoe kan dat?

Gegevens afkomstig uit de stadatlas (http://www.maassluis.nl/document.php?fileid=23225&f=7e41458d3f63118701a74b25bdf09ede&attachment=1&c=30445&m=2)

daniel zei

Ja, da's een pijnlijke vraag.
Voor een deel zullen de Surinaamse, Antilliaanse, Afrikaanse en andere niet-westerse christenen naar kerken in Rotterdam gaan, vermoed ik.

Mij valt het altijd weer op hoe blank christelijke evenementen als de Eo Jongerendag, Flevo, Opwekking etc, zijn.

Reinier zei

Zitten er wel christenen in? Dat scheelt misschien al wat voor je gemoedsrust ;)