donderdag 28 mei 2009

Korte Termijn Zending: (on)zin?

Heeft het zin om met een groep jongeren naar Oekraïne te gaan voor een zomerkamp. Of om naar India te gaan en daar (te helpen) een school te bouwen. Of om een kerk in Moskou te helpen bij een evangelisatieactie? De vraag over het effect van korte termijn zending roept altijd weer discussie op.

De EZA heeft onderzoek gedaan naar het effect op de deelnemers. En ja: er is effect en veel positiever dan ik had gedacht. Tweederde zegt dat het een positieve invloed heeft gehad op hun leven. Bijna 90% kijkt positief terug op de ervaring zelf en kan anderen aanraden iets dergelijks te doen. Zo is er nog meer positiefs te melden. Ik ben wel wat kritisch over het motief "helpen". Dat motief kan ingegeven worden door superioriteitsgevoelens, terwijl het echt gaat om participeren in het Koninkrijk. Gelukkig keren veel "gevende" jongeren terug met de ontdekking dat ze nog veel meer ontvangen hebben. Meer details lees je trouwens in Zending nu.

Het EZA onderzoek belicht maar een kant van de zaak; de mensen die gingen. Lees hier meer over de ontvangende partij. Positieve effecten aan die zijde zijn namelijk niet vanzelfsprekend.

Overigens ben ik zelf ook positief beinvloedt; zomeracties en een jaar bij Operatie Mobilisatie hebben mijn leven en geloof behoorlijk gestimuleerd. Ze hebben ook invloed gehad op mijn opleiding en op het werk wat ik nu doe. Maar, toch leuk om te lezen dat ik niet de enige ben.

Geen opmerkingen: