dinsdag 22 juni 2010

Ubuntu op de werkplek


Daniel Timmerman en Arnold Huijgen bloggen over alles wat de praktische kanten van het predikantswerk betreft. Ze beogen professionalisering van het predikantswerk. Daniel schreef inmiddels blogs over GTD en gmail.

Als het gaat om mijn automatisering, ben ik aanhanger van opensource - dus zo min mogelijk Microsoft en Apple - op mijn desktop draait Ubuntu. Stabiel(-er), snel(-ler) en voorzien van alles wat ik nodig heb. Met Ubuntu krijg je een hele bibliotheek aan gratis software beschikbaar, allemaal opensource, allemaal professionele kwaliteit. OpenOffice.Org als kantoorpakket (tekstverwerken, presentaties maken en rekenen), Thunderbird en Firefox zijn mijn toegang tot het web. Mijn GTD draai ik op ThinkingRock. Mindmaps maak ik in View Your Mind. Verder ook geen gezeur meer met virusscanners en voor bijna al je vragen kun je terecht op fora.

Wie niet helemaal computer analfabeet is en geen spelletjes doet op zijn pc, kan ik Ubuntu aanbevelen. Begin eventueel dual-boot. Dat heb ik ook gedaan. Al snel wilde ik niet meer terug - die eindeloze updates van MS, dat lange opstarten, pfff. 

Dit weekend ben ik weer een stapje losser van Microsoft. Dat is een wat technischer verhaal. Bibleworks draaide ik al in Wine, Libronix heb ik nu aan de praat in Virtualbox. Voor dat laatste heb ik wel een XP licentie voor 10 euro gekocht. Inmiddels draait mijn laatste MS toepassing ook gewoon op mijn Ubuntu desktop in XP-venstertjes.

Geen opmerkingen: