zondag 13 juli 2008

NLP - Neuro Linguistisch Peuteren

"Ga je mee fietsen?" "Fietsen." "Dan gaan we ook kijken naar de kranen." "Kranen." "En naar de boten." "Boten." Een willekeurig gesprek tussen mij en onze zoon van bijna twee. Het enige wat hij doet is consequent het laatste woord herhalen. Maar het gekke is, dat ik me door hem begrepen voel. Daardoor weet ik me ook uitgenodigd om verder met te praten, net zo lang totdat ik denk: volgens mij wordt ik in de maling genomen.

De techniek van mijn jongste zoon werkt ook "in het groot." Wanneer je in een gesprek met iemand de laatste woorden die hij of zij zegt letterlijk herhaalt, zal hij of zij zich begrepen voelen en verder praten. Het is een van de technieken van NLP - Neuro Linguistisch Programmeren. Probeer het maar eens (maar manipuleer er niemand mee!) en kijk of je net zo goed in Neuro Linguistisch Peuteren bent als mijn zoon.

Geen opmerkingen: